Oma kokemukseni koulu- ja opiskeluajoilta markkinointi- ja yritystoiminnan kursseista on jokseenkin seuraavanlainen. (Tilanteita on dramatisoitu.)
Kävelen luokkaan ja ensimmäisenä käteen ojennetaan paperinippu jossa lukee “Liiketoimintasuunnitelma” ja käsketään vastata kysymyksiin. Jos jotain ei tiedä tai ei ymmärrä, voi katsoa Googlesta ohjeita. Seuraava kysymys on se klassinen kuiskaus kaverille:
“Mitä piti tehä?”
Ja vielä klassisempi vastaus:
“Emmätiiä.”
Kurssin nimi ja lappu-nivaskan selaaminen antavat vähän osviittaa, mutta pitänee alkaa taas salapoliisiksi. Kirjoitan Googlen hakukenttään “liiketoimintasuunnitelma” ja sieltä selviää että tämä on ilmeisesti aloittavan yrittäjän “check-list” josta selviää, kannattaako liikeidea vai ei. Opettaja istuu pöytänsä takana ja selaa puhelinta otsa rypyssä. Luokan hikipinkokaan ei ole ihan täysin selvillä siitä mitä tapahtuu.
“Emmätiiä.” vastaa hikipinko.
Classic! Ei se auta. Kysyn varovasti opettajalta ohjeita. Hän nostaa päänsä hitaasti kahvikupista kuin lohikäärme joka herää unestaan, muurahaisen kokoisen ritari-ässän tökkiessä sen kylki-panssaria miekallaan. Koko koulutukseni välähtää silmieni edessä kun opettaja vastaa:
“Jos ei ole valmista yritysideaa valmiina, keksikää päästä.”
Tässä vaiheessa tuntia on kulunut 30min pelkästään ihmettelyyn ja hämmentyneeseen supinaan. Oliko kurssin tarkoitus siis se että opetan itse itseäni yrittäjyydestä?
Tarkoitukseni ei ollut nyt haukkua tai kritisoida koulujen kurssien laatua tai opettajien motivaatiota ja kanssakäyntiä oppilaiden kanssa. Mutta kuten kaikissa ostos-TV:n mainoksissa todetaan: “THERE MUST BE A BETTER WAY!”
Hämeen Uusyrityskeskus haluaa laajentaa yhteistyötään koulujen kanssa ja haluaa osallistua nuorten yrittäjyyskasvatukseen, kannustaa nuoria ja antaa oikeat eväät oman yrityksen perustamiseen. Aikaisemmin yhteistyön toiminta rajoittui lähinnä infotilaisuuksiin sekä satunnaisiin pienimuotoisiin projekteihin, mutta nyt suunnitelmissa olisi tehdä räätälöityjä työpajoja, sekä jopa oppitunteja ja kursseja opiskelijoille. Kouluille yhteistyö ei maksa mitään.
Yrittäjyyskasvatusta voidaan räätälöidä jo ala- ja yläasteikäisistä aina ammatti -ja korkeakoulutasoisiin nuoriin. Uusyrityskeskus voi tarjota opiskelijoille paljon sellaistakin johon opettajat eivät välttämättä yksinään kykene. Yritysneuvojilla on ajantasaiset tiedot siitä mitä yrityskentässä tapahtuu ja laaja asiantuntijaverkosto, josta on hyötyä työpajoja järjestäessä.
“Aika moni ei esimerkiksi kasva yrittäjäperheessä, että he saisivat sieltä sen siemenen, näkisivät mitä se yrittäjyys on.”
-Janne Korpela - Hämeen Uusyrityskeskus
Tarkoituksena on herätellä nuoret ajatukseen että “minustakin voi tulla yrittäjä” ja aikanaan madaltaa kynnystä yrityksen perustamiseen. Kursseilla voidaan esimerkiksi rakentaa idean pohjalta yritykselle runko, sekä suunnitella mm. markkinointia ja hinnoittelua. Suunnitelman tuloksena nähdään onko omassa ideassa potentiaalia yritystoimintaan asti. Toiveena olisi saada Kanta Hämeen yritystoimintaan elinvoimaa ja kasvattaa yritysten määrää Hämeenlinnan
alueella.
“Se mikä meidän ajatus täällä on tosiaan se että tätä yrittäjyyskasvatusta on hyvä lähteä tekemään tosiaan jo melko nuorillekin, ja se siemenen kylväminen yrittäjyydestä on tosi tärkeää. Me haluamme olla mukana auttamassa nuoria ja kertomassa näistä yrittäjyyteen liittyvistä asioista.”
-Janne Korpela - Uusyrityskeskus
Teksti: Jonna Pakka
Lisätietoja Hämeen Uusyrityskeskuksen palveluista opettajille ja oppilaitoiksille.
Takaisin
c/o Parkki Business Park
Raatihuoneenkatu 21-23
13100 Hämeenlinna
Avoinna
Ma-pe klo 8–16, tapaamiset ajanvarauksella ajanvarauskalenterin kautta.
Janne Korpela
Yritysneuvoja
Antti Mikkola
Toimitusjohtaja,
Yritysneuvoja